onsdag 8 juni 2016

ett indiantält

eller ett tipitält som dessa också kallas. Ett sånt sydde jag åt Edla till hennes födelsedag. Våra barn älskar att bygga kojor, så succen var ett faktum. 
Egentligen var det inte svårt att knåpa ihop tältet. Lite hjälp av maken fick jag nog ta, det var han som räknade ut hur stora sidorna skulle vara (fast om jag fått bestämma hade jag nog gjort dem mindre, nu tycker jag tältet tar upp onödigt mycket plats). 
Jag valde att göra fem sidor, 4 tyckte jag var för lite och 6 för många. Så jag köpte 5 stycken pinnar och ett tjockt tyg från ikea. Sen klippte jag ut 5 lika stora trianglar. Och sen var det bara att först sicksacka och sen sy ihop alla sidorna. Jag har sytt en extra söm för att hålla pinnarna på plats. 
En öppning måste ju tältet också ha, för att kunna stänga har jag sytt dit tarra.  
Tack vare de extra sömmarna för pinnarna är det enkelt att vika ihop tältet och ställa det i ett hörn, vilket egentligen inte är så dumt. 
I det stora hela är jag nog nöjd, fastän jag gjort det mindre om jag börjat på nytt. 
Ni får ursäkta att bilderna inte är i det bästa laget, försök få till fina foton i knökfullt lekrum ;) 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar