torsdag 15 mars 2018

lemon curd

Jag hade extra äggulor och citroner och passade på att göra lemon curd. En gång förr har jag gjort det, men det är en herrans massa år sen. Tror faktiskt att vi bodde i Åbo då ännu. Så med all rätt hade jag glömt bort hur gott det är, ou mai. Jag har inte smakat det man kan köpa på t.ex. prisma så jag kan inte uttala mig om skillnaden. Tycker ni som jag om citron kommer ni att älska detta. Jag hade tänkt använda denna sats till en tårta, men jag kom på att det är sååå gott på rostat bröd, så få se om det finns nåt kvar till tårtan. 
Vill man använda detta till fyllning i en tårta kan det löna sig att blanda ut det med t.ex. grädde och kvarg för annars kan nog citronsmaken vara lite mäktig. 
Senast jag använde lemon curd som fyllning gjorde jag så och som fyllning nr. 2 hade jag lakritsfluff. Dessa två gifte sig riktigt bra, som ett tips bara. 



lemon curd

3 citroner
1,5dl socker
50g smör
2msk maizena
2 ägg 
2 äggulor

Blanda rivet skal från 3 citroner med saft från 2 citroner och koka upp med sockret och smöret. Blanda ut maizenan med saften från den sista citronen och rör i den varma vätskan. Vispa samman äggen och rör ner dem i vätskan. Ställ tillbaka på spisen och sjud under konstant vispning tills krämen tjocknar. 

 Så gott på rostat bröd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar