tisdag 18 december 2018

piimäkaka

Julen är väl ändå torrkakans högtid. I alla fall om man frågar de äldre. Jag tycker det är lite synd att den hamnat i skymundan mest på grund av alla olika julgodisar som tagit över. Och där är ju jag lika skyldig, för jag tycker ju att det är så roligt med allt detta godis. 
Men i år letade jag också fram ett recept på en god torrkaka. Dadelkaka gör jag varje år, i år har det blivit flera. Men tror dock inte att jag skulle göra den heller om inte det vore makens favorit. 
Den här kakan är faktiskt riktigt kryddig och god. Ibland är det just en bit sådant man vill ha med kaffekoppen. 


Receptet är på finska så jag översätter det åt er.

Piimäkaka

4dl surmjölk
500g farinsocker
½tsk salt
100g smält smör
7dl mjöl
2tsk soda
1tsk kanel
1tsk kardemumma
1tsk nejlika

Blanda socker, smör och salt med surmjölken.
Blanda resten av de torra i en separat skål innan du blandar ihop allt.
Grädda i 175 grader i ca 60 minuter. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar