lördag 1 december 2018

det här med julsånger

Jag har en regel och det är att jag inte får börja lyssna på julmusik innan 1 november. Det är inte alltid jag kan hålla det, speciellt inte om det finns snö. 
Men det är nog först när vi kommer in i adventstiden som den riktiga julstämningen infinner sig. Då blir det också lite speciellt med julmusiken. 
Jag har funderat mycket detta år och försökt hitta nya sånger att lyssna på. Men hur jag än vrider och vänder på det är det finskspråkiga julsånger som ger mig den där speciella känslan. Jag vet inte om det melankolin i dem eller helt enkelt det att det finska språket flyter på på ett annat sätt än det korta och stötiga svenska språket.
I år har jag lyssnat massor på Vesa-Matti Loiri. Jag har aldrig riktigt kunnat något med honom förut, men alltså vilken röst den mannen har.

Lyssna bara på denna. 

Visst finns det även svenska och engelska sånger jag tycker om. 
T.ex när jag hörde "ljuset i advent" första gången gick det kalla kårar utefter ryggen på mig.
Finast är den när det är en hel kör som sjunger den.


                                         

Den finaste svenskspråkiga julsång måste ändå vara denna :


                                           

En ny bekantskap i år för mig är följande engelskspråkiga sång. Vet inte hur jag kunnat missa den förut. Texten är såå fin. 


                                          

Jag tycker att en riktig fin julsång ska ha en fin text som handlar om julens budskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar