måndag 10 juni 2019

Gotland, Sverige

Igår kom vi hem efter en vecka i Sverige. Vi besökte Gotland och Kolmården. 
Gotland är ett ställe dit jag länge velat åka. 

Vi startade söndagförmiddag med att köra ner till Åbo varifrån vi tog nattbåten över till Sverige. Från Stockholm körde vi ner till Nynäshamn och tog färjan över till Visby. Resan tog 4 timmar och Minja sov en stor del av den tiden. Vilket underlättade för oss för båten är liten och det enda som fanns att göra för barnen var att titta på film. En barnbio hade de. Enda ställen att sitta på är i restaurangen, var det visserligen finns rikligt med stolar. 



På Gotland bodde vi i en stuga i två nätter. Vi körde runt och tittade på olika ställen, som raukar och stensättningar. Och förstås tog vi oss en titt på Visby också. Men där måste jag säga att jag nog blev besviken. Själva Visby tog mig inte alls. Staden var inte alls så idyllisk och pitoresk som det sägs. Vet inte om det berodde på att det inte var högsäsong, men staden var nästan död och sen körde det bilar hela tiden. Jag hade av någon anledning fått för mig att det var körförbud innanför ringmuren. Det var inte alls trevligt att hela tiden akta sig för bilar som kom susande utefter de smala gatorna. 




















Gotland blev jag faktiskt lite besviken på, hade liksom förväntat mig mera. Det pratas ju mycket om hur fin ön och visst var där fint, men jag hade antagligen för höga förväntningar. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar