söndag 2 juni 2019

Världens enklaste moussetårta


Idag tänkte jag dela med mig av hur jag gör moussetårta. Oftast gör jag alltid på samma sätt, varierar endast med smaker. Den här är med hallon och mjölkchoklad. 

Till ett lager använder jag mig av 2dl grädde, 200g färskost/2dl kvarg, 200g bär/frukt/smält choklad och 2-3 gelatinblad. 
Gelatinmängden varierar beroende på hur lös smeten är. T.ex bär tenderar bli ganska löst medan choklad nästan skulle klara sig utan gelatin. 
Jag vispar upp grädden och blandar färskosten/kvargen med fyllningen innan jag blandar ihop allt. Till sist tillsätter jag gelatinet. 
Man kan använda nästan allt som fyllning. T.ex. konserverade persikor blir riktigt gott, kör sönder dem bara med stavmixer.
Oftast gör jag mina tårtor en tid före och fryser in. Det är så enkelt då man inte behöver stressa med det samma dag de ska bjudas på. Snabbt kastar man på någon dekoration och så var det klart. Kom bara ihåg att det tar några timmar för tårtan att tina. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar