fredag 23 november 2018

apelsinmarmelad

Oj, så tiden går. Varje dag tänker jag att jag borde blogga, men det blir liksom aldrig av. Och dagarna blir till veckor. Tiden går så snabbt och snart är det jul. Förra helgen var jag till Haparanda och så var vi en dag till Härmä för att simma och äta och dit for det veckoslutet liksom. Nästa helg är det lillajul och jag börjar känna lite stress över vad jag skulle vilja hinna göra innan det. Köksskåpen till exempel. 

Anyway, flera söndagsfrukostar har jag så varit sugen på nån god marmelad att äta med rostbröd. Så jag tog tummen ur och kokade en enkel apelsinmarmelad. Det är ju så gott med en tekopp. 


Jag trodde att ingen annan skulle vilja ha så jag gjorde en liten sats, men där hade jag fel och marmeladen tog slut på en gång. Så vid det här laget har jag faktiskt kokat en sats till. 
Det här är en variant utan skal, jag vill inte ha med det med tanke på kemikalier. 

enkel apelsinmarmelad

500g apelsiner
250g syltsocker

Skala apelsinerna så att du får bort det mesta vita också. Mixa dem till en slät, tjock saft. Koka med sockret i ca 5 min tills den börjar tjockna. Den tjocknar till ännu när den svalnar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar