lördag 5 januari 2019

janssons frestelse med söt lök

Det kanske inte är så vanligt här omkring, men hos oss hör janssons julen till. Ingen annan än jag gillar det här hemma så det blir att jag endast äter det på julen. Det känns lite onödigt att göra enbart åt mig själv annars. Men hos mina föräldrar äts det janssons på jul. 
I år gjorde jag en lite annan variant, en variant med karamelliserad lök. En så otroligt god variant att jag ska dela receptet med er fastän julen är över, janssons kan man ju faktiskt äta annars också. 


Som vanligt har jag inte följt receptet slaviskt, t.ex har jag dubbelt mera grädde och skippat mjölken. Ska det vara ska det vara. Ger er ändå det ursprungliga.

Janssons frestelse (10 pers)

knappt 2 kg potatis
2-3 burkar anjovis á 100g
25g smör + 2 msk till formen
3dl grädde
2dl mjölk
½ skorpmjöl

Karamelliserad lök

3 lökar
50 g smör
3 msk socker

Skala löken och skiva den tunt. Smält smöret och fräs löken på medelvärme tills den mjuknar ca 5 min. Tillsätt sockret och rör om. Låt fräs i hop i ca 5 min. 

Sätt ugnen på 175 grader. Skala och strimla potatisen. Häll av anjovisen, men spara spadet.
Smörj en form. Varva potatis, lök och anjovis i formen. Det ska vara potatis i botten och på toppen. 
Koka upp grädde och mjölk, rör ner anjovisspadet. Häll blandningen i formen. Klicka på smör och strö över skorpmjöl. Grädda i ca 1½ timme.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar