lördag 2 mars 2019

vår i Paris

En kort och intensiv trip är bakom oss. Vi hade enbart 1½ halv dag på oss i Paris, men egentligen det enda vi inte hann med var lite mera tid vid Primark. Lika bra det för vi reste med enbart handbagage och mera hade jag inte fått rum med i väskorna. 


Som ni kan se på bilden hade våren kommit till Paris. Den här dagen var det 21 grader och solen sken. Notre Dame i bakgrunden. 

Vi besökte de klassiska sevärdheterna och åkte många turer med tunnelbanan. 


Stationen närmast hotellet var faktiskt ovan marken. Tunnelbanan i Paris är välutvecklad med 16 linjer och den har ett av Europas största tunnelbanenät. 
Det som jag upplevde lite knepigt i Paris var språket. Visst visste jag att de inte klarar av engelskan så bra, men jag hade nog inte fattat att de flesta skyltar också skulle vara enbart på franska. Lite knepigt när man inte kan franska. Jag hade läst före att fransmännen är mycket vänligare ifall man bemödat sig med att lära sig bonjour och merci, så det lade jag bakom örat och märkte faktiskt en skillnad på bemötandet. 


Vi strosade utefter champs elysees, den mest kända avenyn som startar från triumfbågen. Där var det folk minsann. Annars var det inte så mycket turister som man hade kunnat tro. 


Vi tog bergbanan upp till Sacre coeur och beundrade utsikten, men solen ställde till det lite. Tänk att man måste säga så. Men så var det, vi hade först varit för att titta på Eiffeltornet, men där skulle solen ha lyst rakt i kameran så vi for tillbaka lite senare. 


Paris högsta plats, förutom Eiffeltornet. Men solen gör att det ser ut att vara dimma. 


Vi beslutade att inte köa för att komma upp i Eiffeltornet, eftersom vi hade så lite tid. Jag hade dessutom läst att det är aningens överskattat. I stället tog vi metron till Trocadero, på andra sidan Seine där man får bra bilder av tornet. Och det var vi inte ensamma om att göra, för där var det folk. 


Senare på kvällen tog barnen och jag en promenad till tornet och jag måste säga att det är ännu mera magnifikt när det är upplyst. Och stort. 

Vi bodde på Novotel Paris centre Tour Eiffel, ett hotell uppefter Seine, ca 1km från Eiffeltornet. Ett stort hotell med väldigt trevlig personal. Hotell i Paris är dyrt, men detta tyckte jag faktiskt var prisvärt. 

För att sammanfatta resan kom vi fram till att vi åkte på precis rätt tidpunkt. Vädret var super, men ändå inte högsäsong. Visst var där andra turister, men jag kan bara tänka mig hur det är under högsäsong. Vi såg till exempel inte en enda japan, de är ju annars överallt med sina kameror... 

En bra resa hade vi, tycker jag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar