lördag 23 mars 2019

drömresmålen

För nåt år sedan listade jag tio platser, som jag väldigt gärna skulle vilja se. Egentligen skulle jag ju vilja se hela världen, men det lär nog inte ske. Så därför listade jag tio platser som jag drömmer lite extra om. Visst skulle jag vilja ligga på någon tropisk strand eller susa ner för pisterna i Alperna också. Pratar vi städer är det Moskva som cirkulerar i mitt huvud just nu, att ta tåget dit skulle vara väldigt trevligt. 

Men nu var det de tio platserna vi skulle fokusera oss på. 
Listan jag gjorde 6 oktober 2016 såg ut så här (utan inbördes ordning):

1. Machu picchu, den gamla inkastaden i Peru
2. Niagara fallen i USA eller Kanada
3. Kinesiska muren
4. Lutande tornet i Pisa
5. Svalbard, Norge
6. Eiffeltornet i Paris
7. Frihetsgudinnan
8. Kristusstatyn i Rio
9. Auschwitz
10. Berlinmuren

Och ja nu får jag stryka två av dem, två platser eller monument som jag besökt. 

Berlinmuren, hösten -17 (gravid i v. 24 var jag också)

och

Eiffeltornet

Så blir det alltså läge att föra in två nya platser på listan. 
Den första av dem borde egentligen ha varit där från början.

Cheopspyramiden i Giza. Den enda av de sju underverken som finns kvar. Den byggdes ca 2500 f. kr som gravkammare åt farao Cheops.

Och 

Påskön med dess oförklarliga statyer

(två sista bilderna från google)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar