tisdag 30 april 2019

mina bästa hjälpmedel för munkkokningen

Alltså jag tycker om att baka, men att koka munkar är inte min favoritsysselsättning precis. Jag gör det ändå, för barnens skull. I år försökte jag nog säga att vi kanske skulle skippa det, men det föll inte i godan jord. 


För att det ska gå smidigt och bra lönar det sig att ha bra hjälpmedel. Jag har två (tre) som jag tycker är oumbärliga. 


En termometer, för att hålla koll så att inte oljan blir för het. Jag har spader med det, är liksom livrädd att det ska börja brinna. Med termometern kan jag andas ut. Denhär är dessutom ny och idag märkte jag att man kan ställa in vid vilka grader den ska börja pipa så att man inte missar det. 
Och sen en form som man enkelt och fort får ut munkar av degen. 


Mitt tredje hjälpmedel ser ni här under. Lova. Hon bakar och jag kokar, så smidigt. 


Och med dessa fick vi även i år njuta av nykokta munkar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar