söndag 5 augusti 2018

ett besök i huvudstaden

Jag hade flera olika alternativ när jag funderade över vår sommarresa. Men sist och slutligen var det barnens önskan om ett besök till nationalmuseet som avgjorde. Då kan vi passa på att besöka Sveaborg, tänkte jag. Senast vi var till Helsingfors hastade vi oss genom Högholmen och en natt på hotell. Efter det ångrade jag mig att vi inte tagit lite mera tid på oss och besökt just Sveaborg. Det skulle det bli ändring på nu.


Vi hakade husvagnen efter bilen och bodde tre nätter på Rastila camping, som ligger i Nordsjö. Jag hade reserverat plats åt oss, vilket de rekommenderar. Och där var faktiskt helt fullt. Rastila är en lugn och trevlig camping. Jag tror inte jag överdriver när jag säger att hälften av gästerna där var tyskar, vilket kan vara en orsak till lugnet. Inga fulla och gapande finnar så långt ögat kan nå. 

Vi använde inte bilen alls, eftersom metron far ett par hundra meter därifrån. Vi köpte två dygns kort åt oss vuxna och Lova och Alvin, de minsta åkte gratis. Helsingfors metro har hissar på varje station. 


Vid campingen ligger en fin allmän strand, som ni ju kan förstå var proppfull på grund av vädret. Ännu klockan 22 var där massvis med folk. 


Lite häftig att simma i havet med metron som dånar i bakgrunden. 


Första dagen styrde vi kosan mot Sveaborg. Det stället tycker jag behöver få ett eget inlägg så det kommer inom kort. Jag hade tänkt att vi skulle gå från järnvägsstationen till salutorget, varifrån båtarna gick. Men i den hettan som var i onsdags och när vi sen gick lite fel var det nog bara att hoppa på en spårvagn. 

Efter den dagens strapatser och så smockfullt som det var på metron tillbaka ville Z gärna stanna på campingen följande dag. Han är inte mycket för stora folksamlingar. Sagt och gjort han och Minja lämnade på campingen och jag och resten av barnen mötte upp min fina vän Linda i centrum och fick henne som sällskap till museet. Det tyckte barnen var minst lika roligt. 

Senare på kvällen tog vi ännu en sväng till köpcentret Itis, för barnen ville köpa nåt och jag hade lovat att vi skulle äta på Rax. Men det var så varmt att vi åt och sen åkte vi tillbaka. Istället stannade vi till vid Ideapark på väg hem till Kållby igen.

Vi skulle nog ha fått ut mera av besöket utan denna värme, men visst var barnen nöjda ändå. Just nu är jag mest nöjd över att det är endast 14 grader ute, för det betyder att vi inte har 30 grader i sovrummet. Man måste glädja sig åt det lilla. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar