torsdag 30 augusti 2018

inlagda gurkor

Visst är det roligt att det kommer massvis med gurkor i år. Men än en gång har jag lyckats välja en sort som nog går att äta som den är, men kanske inte är så jättegod. Därför måste jag ju hitta på något annat. Valet föll på inlagda gurkor. Både Lova och Edla vill gärna ha sådant på smörgåsen. Jag googlade recept och till sist blev det följande:


inlagda gurkor

1 kg gurka
1dl dill
3msk senapsfrön
2,5 dl ättika
4,5 dl vatten
0,75 dl jodfritt salt
4,5 dl socker

Koka upp vatten, ättika, socker och salt till allt löst sig. Varva gurka, dill och senapsfrön i glasburkar. Häll blandningen över och sväng burken snabbt upp och ner. Se tilt att alla gurkor är täckta av blandningen. Låt stå i kyl i 2-3 veckor, sen är de klara att ätas.

Mina har ännu inte stått 2 veckor, men jag har nog varit och smygsmakat. Och kan säga att det är riktigt gott.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar