tisdag 20 augusti 2019

det virkade överkastet

Kommer ni ihåg att jag visade när jag börjat med det? Kanske inte, för det är en tid sedan. Nu är det klart i alla fall och jag är såå nöjd. Jag hade köpt ett lakan som jag tänkt sy fast undertill, för att jag trodde att de färgade lakanen skulle lysa genom. Men det gör det gör faktiskt inte, så där lapp jag lite jobb. Det är riktigt roligt att få bädda sängen med nåt jag gjort själv. 


Överkastet är virkat i drops cotton light, ett bomullsgarn. Hur många nystan det gått åt har jag inte räknat och för att vara ärlig vill jag inte veta heller. Som tur är det ett billigt garn. 


Mönstret jag virkat kallas snäcka. Man börjar med en luftmaskkedja och sen virkar man 2 stoplar, 1 luftmaska och 2 stolpar i samma maska, hoppa över 2 maskor och sen fortsätter man på samma sätt varvet ut. De följande varven virkar man stolparna och luftmaskan i luftmaskbågen så blir det ett fint mönster som liknar en snäcka. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar