fredag 16 augusti 2019

gelé på röda vinbär

I år tog jag mig i kragen och prövade göra annat av de röda vinbären än saft. Ifjol lämnade faktiskt en hel del på busken. Men det sved nog i mitt hjärta måste jag erkänna. Så i år blev det av. En del frös jag in för att testa att göra vinbärscurd senare i vinter, tänkte jag. Och en del gjorde jag gelé av. Och den blev över förväntan. Riktigt gott med maten. Och på en rostad brödbit var det inte heller fy skam. Maken skulle ha rödvinbärsgelé både på gröt och glass när han var liten. Så ja ni hör, användningsområdet är brett
.

Jag använde mig löst av recept jag googlat fram. Men ska jag vara ärlig blev det nog mest på högt. Jag använde syltsocker, eftersom bären var så gott som mogna. Men att föredra är ju förstås att använda halvt omogna bär, som naturligt innehåller mycket pektin. Slutresultatet misstänker jag blir bättre då också. 
Vill ni ha recept finns t.ex. detta


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar