måndag 19 augusti 2013

nygammal bok

Som ni ju redan vet är jag väldigt svag för gamla böcker. Senast jag var till missionsstugan hittade jag Zacharias Topelius "lukemisia lapsille" för 50 cent. Jag kunde inte lämna kvar den dit. Ännu nöjdare skulle jag dock ha varit om den varit på svenska, eftersom den då inte varit översatt. Men man kan inte få allt som man vill. 


En plats hittade jag åt den meddetsamma. På tavelhyllan i barnkammaren, där det redan finns en hel drös med gamla böcker. Min skattakammare köpte jag på Juthbacka marknaden i fjol. Tomtebobarnen köpte jag på storloppis i juli. De andra har jag köpt på helt vanliga loppisar. 
"Spelar min lind sjunger min näktergal" är en favorit för mig, eftersom jag kommer ihåg den från jag var liten. Om jag inte minns fel var det mormor som läste den åt mig och jag kommer ihåg hur sorglig jag tyckte den var, fastän jag inte fattade riktigt allt i den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar