onsdag 5 mars 2014

Lova och Alvin 6 år


I lördags fyllde våra förstfödda 6 år. 6 år som samtidigt gott snabbt och långsamt. De första åren var tuffa, men nu belönar det sig istället, eftersom de alltid har varandra och inte behöver oss till allt. Det var egentligen först när lillasyster kom som jag fick acceptera att de inte är mina små bebisar mera. Till hösten börjar de förskolan. Två individer så lika men ändå så olika. M en fastän de är olika kan de ändå leka tillsammans i timmar. Och sen slåss de i timmar efter det. 

Alvins största intressen är allt som har med byssor, knivar och svärd att göra. Ja allt vapen. Varje dag innehåller nog en sjörövarlek. Den här turtlesdräkten fick han av jultomten och den har verkligen varit i flitig användning.  Alvin är mera lik sin far till naturen: försiktig till allt nytt. Han vill inte gärna smaka något nytt. Bland främmande människor blir han ofta blyg. Många skulle inte tro att han har ett väldigt hett temperament och är envis som få. 

Lova älskar att pyssla. Ja det är egentligen Lova i ett nötskal. Det betyder att hon har tålamod och kan sy, rita och klippa i timtal. Hon vill gärna hjälpa till att laga mat, städa eller sköta lillasyster. Lova är lik mig mera än lik sin far. Nyfiken och social. Dessutom tycker hon om samma grönsaker som jag: paprika, broccoli och brysselkål t.ex. hon praktiskt taget slukar dessa. Ett gemensamt har dock Lova och Alvin: de fullkomligt dyrkar sin lillasyster, hon är det bästa de har. "Jag tycker så mycket om Edla" säger Lova varje dag 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar