tisdag 16 september 2014

äppelkaka


Jag har tappat räkningen på hur många major saft och hur många kastruller äppelmos jag gjort på senaste tiden. Dock har jag endast bakat två äppelkakor. Det här är en av dem. Den andra tog slut innan jag hunnit fram med kameran. Detta måste ju vara den enklaste av enkla kakan. Men ändå är den saftig och god. Den blir riktigt saftig, eftersom man vispar smör och socker och inte ägg och socker som i vanlig sockerkaka. Vill man kan man ju äta den med grädde eller vaniljsås, men den är riktigt god utan också. 
För en gångs skull tänker jag dela med mig av receptet, utan att ni frågar ;)

Äppelkaka

Sockerkaka: 

100g smör
2 dl socker
1 ägg
2 tsk bakpulver
4 dl vetemjöl
1½ dl mjölk

Fyllning:
2-3 äpplen (godast blir det med äpplen direkt från trädet)
2 msk socker 
½ msk kanel

Gör så här: 
Rör smör och socker. Tillsätt ägget. Rör sedan i bakpulver, sen vetemjöl och sist mjölken. Rör snabbt ihop till en jämn smet. Häll i en smord bröad form. ( jag gjorde i långpanna)

Skala äpplen och skär i mindre bitar. Blanda socker och kanel och rulla äppelklyftorna i det. Tryck ner äpplen i kakan. Strö överbliven socker och kanel över. 

Grädda i 175 grader i 45 minuter


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar