onsdag 15 augusti 2018

den nyaste muminmuggen


Ingen har väl kunnat missa rubrikerna kring denna mugg. Egentligen hade jag inte tänkt köpa den överhuvudtaget, men så visade det sig att mamma ändå var på väg till Vasa så jag hakade på. Tanken var att jag skulle köpa varsin åt barnen. När vi ändå var där köpte jag en åt mig själv ändå. Bara för att jag tycker att den är fin. 

Mumins dag heter muggen och den såldes enbart på Tove Janssons födelsedag, alltså den 9 augusti. Den såldes enbart på nätet och i Iittala outlet och moomin shop. Dagen till ära öppnade outleten i Vasa redan klockan 7. Vi kom dit lite före klockan 6 och då var det redan ganska så lång kö. Den första hade köat sen klockan elva kvällen före. Och visst såg man vissa personer som man visste att köpte den enbart för att sälja den vidare, dyrt. Jag säger inget om det, för vem som helst fick väl köa utanför affären. 
Klockan 11 var muggen slutsåld i Finland. 




Själv samlar jag ju inte på muminmuggar längre. Jag har sålt mina. Vi har kvar enbart de som är i användning. 
För de pengarna reste jag och barnen till Berlin förra hösten. Ett beslut jag inte ångrat. 
Jag tycker det gått för långt med dessa muggar. Arabia har nog förstått hur de ska förtjäna pengar på detta. Det kommer nya muggar stup i kvarten.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar