fredag 7 december 2018

pepparkakspraliner

Praliner är inte alls svåra att göra, lite pill bara. Det är flera olika moment som ska göras, så det tar en stund, men absolut inget invecklat. 
Dessa praliner med smak av pepparkaka är såå goda. Är man, som jag, helt såld på pepparkakskryddan är dessa ett måste till jul. Och kanske inte enbart till jul. 


Jag äger ingen pralinform utan jag brukar använda mig av silikonformer. Pralinerna är då enkla att få loss, men att få chokladen jämnt efter kanterna är lite knepigare. Istället för att slå ut chokladen jämnt brukar jag använda en liten pensel och pensla ut chokladen utefter kanterna. Det är lite mera pill, men då får jag det bra. För att vara säker på att det är choklad överallt brukar jag sätta formen i frysen en stund och sen pensla ett lager till. 


Receptet på dessa läckerheter då, funderar ni kanske. Tyvärr kan jag inte ta åt mig äran utan det är taget härifrån.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar