tisdag 5 februari 2019

Runebergstårta

Även vi har firat herr Runeberg, visserligen i går redan men vad gör det. I år gjorde jag tårtan som säkert ingen missat, eller kanske bara jag får valios reklam i mitt flöde på fb. I alla fall var detta ett riktigt gott alternativ till muffinsen. 


Receptet är alltså valios, men jag har gjort om det lite. Bland annat gjorde jag en mindre sats. Tänkte att man kanske inte behöver trycka i sig så mycket sött en vanlig måndag. 
Det här är i alla fall recepet jag använde. Mängden blev perfekt till en mindre tårta så alla fick en bit. 

Runebergstårta

1 ägg
0,75 dl socker
0,5 dl farinsocker
2dl mjöl
0,75 dl skorpmjöl
1,5 tsk bakpulver
1 nypa kardemumma
85g smält smör
1dl grädde

vatten
socker

fyllning och dekoration
hallonsylt
florsocker
vatten

Vispa ägg och socker. Blanda de torra ingredienserna och blanda i äggsmeten tillsammans med grädden och smöret. Bred ut i en långpanna. Grädda i 175 grader ca 20 minuter. 

Låt svalna lite innan du skär kakan i två delar. Vät den ena med vatten blandat med socker. Bred hallonsylt på och sätt sen den andra delen ovanpå. 

Gör en passlig tjock kristyr av vatten och florsocker. Dekorera hur du vill med hallonsylt och kristyr.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar