fredag 21 februari 2014

Alvar Aalto ljuslyktor

Förutom kivi-lyktorna har jag också samlat på dessa ljuslyktor. Dessa är betydligt enklare att få tag på, vilket också förstås lett till att jag har alla utom en. Officiellt har det tillverkats 20 olika nyanser. Den jag saknar är vattenblå (vedensininen), den såldes under en liten tid 2007. Jag har endast sett en till salu under alla dessa månader jag letat. Och den var dyr och inte hel. 

Nere från vänster: vedenvihreä, mustikka, harmaa, koboltti, merensininen, turkoosi.
sammaleenvihreä, tulenpunainen, siniturkoosi, vaaleansininen, ultramariini.
omenanvihreä, oliivi, vihreä, purppura.
ruskea, hiekka, mattakirkas.
kirkas


Förutom de 20 olika färger finns det en del andra också. Detta är sådana färger de testat, men inte godkänt. Av någon anledning har de ändå kommit sig utanför fabrikens portat. Jag har en sådan grön. Sen vet jag att det finns åtminstone gul av dem också. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar