torsdag 21 januari 2010

kycklingpaj

jag hatar allt som heter färdigt marinerat. Det kan inte finnas något äckligare. Så varför ska marinerade kyckling strimlor vara så mycket billigare än naturella. Igår hade de vitlöksmarinerade billigt. Jag köpte ett paket. Tänkte att jag kan skölja av allt i vatten så försvinner den äckliga smaken och tillsatserna, så tänkte jag. Jo pyttsan heller. Jag lagade kycklingpaj idag, men det var inte alls gott. Den äckliga smaken bröt igenom, yäk. Sista gången jag köper färdigt marinerat, hur billigt det än må vara.

Kycklingpajen har jag gjort förut, så jag vet att den är jättegod annars. Därför lägger jag upp receptet. Dock brukar jag ändra på det ganska mycket.

botten:
150 g smör
4 dl mjöl
1/4 tsk salt
3 msk kallt vatten

fyllning:
1 grillad broiler (jag brukar använda vanlig broiler)
1 gul lök
250 g champinjoner (brukar jag lämna bort, eftersom maken inte gillar dem)
1-2 paprikor
2 msk smör
salt o. peppar
1 krossad vitlöksklyfta

125 g riven ost
2dl creme fraiche ( jag brukar använda bulgarisk matyoghurt, eftersom det inte innehåller alla dessa tillsatser som creme fraiche, det går lika bra)

Nyp i hop botten och förgrädda i 10-15 min i 200 grader.
Fräs fyllningen och bred över bottnet. Blanda riven ost med creme fraiche och bred överst.
Grädda i 15 min i 225 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar