lördag 13 februari 2010

persiskt bröd


Vi har länge varit utan bröd. Jag har helt enkelt inte haft tid att baka och köper gör jag inte, om det inte verkligen är kris. Rågrutor brukar jag smälla ihop ibland, eftersom det går så snabbt och enkelt. Men nu idag tog jag tag i saken. Tänkte testa något nytt, få lite variation, så då blev det persiskt bröd. Receptet hittade jag för många år sen, har ingen aning när eller var. Nu för tiden har jag så många recept så det finns inte en chans att jag kan komma ihåg alla.

Men, brödet alltså, riktigt gott. Lite omväxling skadar inte. Tog lite länge att göra, eftersom det skulle jäsa i 2 timmar, men efter det gick det snabbt. 1 L vätska blev till 8 stora bröd. Sesamfröna ovanpå ger lite extra smak. Riktigt gott!

2 kommentarer:

  1. Hej!:) Vill jättegärna ha receptet på brödet! Annars, när blir ni kållbo?? Såg att mor o far din sko få nya huset...

    SvaraRadera
  2. I maj flyttar vi. Jåå mammas och pappas hus kom igår. Spännand, sko vila vara tär som man sko få föli processen, men..

    SvaraRadera