måndag 2 juni 2014

Bennis examen

Min yngsta svåger blev utexaminerad förra onsdagen. Så på torsdag vankades det fest. Svärmor gjorde själv smörgåstårtor och vanliga tårtor, som jag lovade dekorera. Vitt och enkelt skulle det vara. Så här blev resultatet. 

Tyvärr syns det inte på foto vad det står. Någon som skulle behöva en ny kamera kanske ;) I alla fall står det Grattis Benjamin. I verkligheten syntes det nog. 



Förutom vanliga tårtor bestämde vi oss också för chokladmoussetårtor. Vilka föll på min lott att göra. Jag valde att göra trippelmoussetårtor. Alltså med tre lager, tre olika chokladmousse. Som botten kladdkaka med dajm, sen ett lager med mörk choklad, ett lager med mjökchoklad och sist vit choklad. Den här gången prövade jag ett nytt recept, med äggulor. Och nam, vad gott det var. Fastän jag säger det själv var det nog de godaste moussetårtor jag gjort. 


Som dekoration rev jag vitchoklad och en vit blomma sen fick det vara klart. Ganska stilfullt ändå tycker jag. 




Svärmor ville även ha macaroons och eftersom hon aldrig gjort sådana lovade jag göra dem. Eftersom det skulle bjudas på en hel del choklad valde jag att fylla dem med passionsfruktsfyllning. 


Till sist skall ni få se några bilder av examinanden själv. Han var inte så glad över att jag tjatade på om att få fotografera honom, men själv tycker jag i alla fall att fotona blev jättebra.


De här två första är mina favoriter. Och självklart sitter han på en stol han gjort själv, artesan som han är.




Och förstås, det obligatoriska äppelträdet. 

Tillåt mig att bli lite sentimental: tänk att denna lilla pojke blivit stor. Han var 9 år, när jag och maken träffades. Då var han överlycklig över att få komma med oss till stan en lördagkväll och äta på mäccen. Tror inte att han vore lika glad idag över att få tillbringa en lördagkväll med oss. Om det sen beror på att maken och jag blivit tråkiga låter vi vara osagt ;) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar