tisdag 26 augusti 2014

den sista blåa

Det är redan en tid sedan jag fick hemma denna blåa kivi. Detta är den sista blåa i min samling: taivaansininen (skyblue). Den här är ganska så dyr, men jag gjorde ett riktigt fynd. Jag hittade en annons på tradera som innehöll två likadana. Jag var inte hundra att det var rätt färg, men jag chansade. Vilken lycka när det sen visade sig vara rätt. Jag betalade 73e för båda med frakt från Sverige. Eftersom jag bara behöver en satte jag den andra på huuto.net och fick 91e för den, det kallar jag business.


Taivaansininen är i färgen väldigt lik gamlare och nyare ljusblå. Gamlare ljusblå är ljusast och taivaansininen är mörkast, men man behöver nästan ha dem bredvid varandra alla tre för att veta vilken som är vilken.



På den här bilden syns det att taivaansininen är mörkare än de andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar