måndag 23 maj 2016

2 såser, som det lönar sig att testa

Idag är det den 24 maj och detta blir mitt femte inlägg för den här månaden, det är nästan lite så jag skäms. Men om två veckor har vi sommarlov, så då ska jag väl ha tid med ett inlägg mest varje dag. 

Det jag nu tänkte berätta om är dessa goda såser. Jag har snöat in mig på att testa olika sådana just nu. Allt som oftast snöar jag in mig på någonting, sen håller det i sig tills jag kommer på något annat. 

Först har vi varm citronsås. Den här gjorde jag ju enbart för att jag glömt att köpa creme fraiche, men det var kanske ett lyckokast. Annars hade jag ju inte kommit mig för att pröva denna. Har ni läst receptet kanske ni är lite konfunderade när jag säger att jag glömt creme fraiche och sen gjorde denna sås. Jag kan berätta att jag använde färskost istället, vilket går utmärkt om den ska hettas upp. Både creme fraiche och färskost smälter ju liksom. Med såsen åt vi mos på vanlig potatis och batat och lax i ugn. 

 Sen har vi bearnaisesås. Den har jag gjort förut, men den är såå god så jag gjorde den igen igår. Receptet jag länkat till är väldigt enkelt att följa. Och det är ju klart att jag första gången lyckades totalt med denna, medan det andra gången inte gick så bra. Ni ser på bilden att såsen är lite lös. Den skar sig nämligen. Jag misstänker att smöret hade svalnat för mycket innan jag blandade i det. I receptet finns det utförligt förklarat hur man ska göra ifall såsen skär sig. Det var inte så svårt att få bukt på den, men den lämnade lite lös. Jag kan tillägga att smaken var det absolut inget fel på. 
Det hör väl till att äta kött med bearnaisesås så jag gjorde ugnsrotsaker (potatis, morot, kålrot, batat och lök) och dubbelpanerad schnitzel. Det var helt magiskt gott. Fastän jag säger det själv ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar