måndag 9 maj 2016

apelsinfudge med mjölkchoklad

Men hörni, vilket underbart väder vi fått ha de senaste dagarna. Några extra dagar ledigt skadade inte. I lördags var jag och sålde på ett loppis som ordnades här i närheten. Och nästan 300e extra i fickan när jag åkte hem var ju inte fy skam. Alla stålar åkte raka vägen ner i vår resekassa. Gubben och jag firar ju 10-årig bröllopsdag i sommar och då ska vi faktiskt ut och resa, på tumis.

Morsdagen firade vi hela dagen lång. Vi åt gott på Amarillo i Kokkola och sen njöt vi av en glass på torget innan vi fortsatte firandet i Esse. Där de bjöds på ännu mera gott.
Nu tycker jag att det faktiskt börjar kännas att sommarlovet hägrar om knuten, och med årets första avslutning bakom oss blir det ännu mera påtagligt. 

I jobbet är det visserligen nu det börjar hopa sig. Den här veckan har alla mina elever prov, så då väntar ca 150 prov på att bli korrigerade. Nyss har niorna skrivit en självbiografisk uppsats, vilket betyder att 75 sådana väntar på att bli bedömda. Och sen ska vitsorden in. Men snart är det faktiskt sommarlov. 



Det som jag egentligen tänkte berätta om i detta inlägg är dessa ljuvliga fudgebitar. Med en underbar smak av apelsin, inte för mycket och inte för lite, alldeles lagom. 
Jag använde mig av detta recept, men bytte ut lakritschokladen mot marabous apelsinchoklad. Sen valde jag att garnera med chokladrussin. Vilket jag tycker blev riktigt fint, och framförallt gott. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar