tisdag 5 december 2017

triss i julgodis


Till varje jul kommer det ju ut en ny smak av tomteskum. I år är smaken lingon, tyvärr tycker jag smaken var lite väl tam. Den hade gärna fått smaka mera lingon. Till den här fudgen av tomteskum kan man ju använda vilken smak man vill. 

Fudge av tomteskum

12-14 skumtomtar
2dl socker
50g smör
1dl grädde
150g vit choklad

Låt alla ingredienser utom chokladen smälta samman i en kastrull. Bryt ner chokladen och rör tills fudgen är blank. Häll sedan upp i en form klädd med bakplåtspapper. Låt stelna innan du skär i bitar.


Rocky road hör julen till. Än så länge har jag endast hunnit göra dessa, en liten annorlunda variant med vit choklad, honungsrostade nötter, torkade bär och marshmallow.


Redan i fjol gjorde jag denna helt gudomligt goda dumlefudge. Receptet hittar ni här. Jag bytte ut vanlig dumle mot dem med pepparkakssmak. Denna är nog den godaste fudgen jag smakat. Hett tips!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar