torsdag 8 februari 2018

fastlagsmuffins

Lillasysters beräknade födelsedatum är idag, men än tycks hon trivas där hon är. Och jag börjar minsann bli sur och tvär över det. Ni ska dock slippa klagoramsor. 

I flera veckor har jag känt ett sånt sug efter fastlagsbullar. Jag hade faktiskt köpt nerfrysta bullar här för en tid sedan som jag tänkte fylla, men tror ni inte jag brände dem. Att baka bullar känns just nu lite övermäktigt. Istället kom jag på att göra dessa urgoda kardemummamuffins och fylla dem. Och det smakade faktiskt som riktiga fastlagsbullar. Ett hett tips om ni vill gå var staketet är lägst sen på fastlagstisdagen. 


kardemummamuffins

75g smör
3 ägg
2dl socker
2tsk kardemumma
4dl mjöl
2tsk bakpulver
1dl mjölk

Smält smöret. Vispa ägg och socker. Tillsätt de torra ingredienserna varvat med mjölken. Rör till sist försiktigt ner smöret. Grädda i 200 grader ca 20 min.

Jag fyllde de flesta med grädde och hallonsylt. Men jag har också i många år tänkt försöka mig på en mandelmassafyllning och det gjorde jag i år. På högt blandade jag ihop mandelmassa, lite florsocker, inkråmet från en muffins och lite mjölk. Det blev riktigt gott.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar