torsdag 1 februari 2018

virkade smällkarameller

För säkert en 10 år sen virkade jag några smällkarameller. I akrylgarn och inte var de bra virkade heller. Men dessa frågade Lova och Edla efter för en tid sedan. Grejen var ju bara den att de åkt i roskis för åratal sedan, men jag lovade virka nya. Sagt och gjort, den här gången valde jag förstås bomullsgarn och att göra dem ganska så små, godisstorlek så att säga. 


Smällkarameller är väldigt enkla att virka. Du behöver endast kunna göra luftmaskor och fastmaskor. Börja med ett antal luftmaskor, beroende på hur tjock karamell du vill ha. Jag skulle tippa att jag hade ca 10 maskor. Virka ihop i den första luftmaskan så det blir en ring, sen är det bara att virka runt, runt med fastmaskor tills du är nöjd med längden. Fyll med vadd och bind ihop i båda ändarna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar