lördag 17 februari 2018

hon e här

Ja, som ni säkert redan gissat har lillasyster anlänt. Idag är hon åtta dagar gammal och sover mest, förutom på nätterna när hon helst vill vara vaken. Någon skrikmaja är hon inte ännu i alla fall, utan är mest nöjd och glad. 


Någon förlossningsberättelse tänker jag inte skriva, utan det får bli ett kort referat i punktform. Berättelsen skulle ändå inte bli lång, förlossningen tog nämligen hela 5h15min. 

Fredag 9.2
08.00 väckarklockan ringer. När jag stiger upp går slemproppen. Det rinner så mycket ur mig så jag misstänker att vattnet gått. Börjar få värkar.
08.20 ringer till förlossningen för att fråga vad jag ska göra, eftersom jag har en tid till mödrapoli kl. 10.20. De tycker att jag nog ska gå dit. 
10.15 kommer vi till mödrapoli. Blir kopplad till ctg, har ganska så kraftiga värkar. 
11.00 blir inkallad till läkare, då går vattnet. Öppen 5cm. Upp till förlossningen. 
11.30 anländer till förlossningssalen. 
12.15 värkarna är outhärdliga, går inte om överhuvudtaget. Börjar andas lustgas.
12.35 helt öppen
12.45 börjar krysta
13.01 föds vår guldklimp

Hittills är allt bra, och ännu några dagar. På söndag hade jag önskat att få åka hem. Men som ni vet ska man via barnläkaren och hon lyssnade förstås på hjärtat. Ett litet biljud hörde hon, vilket är vanligt. Men det betydde att vi inte fick åka hem och en del tester skulle göras. Det normala i dessa fall brukar vara att testerna visar bra och man får åka hem dagen efter. Så var det inte för oss. Men för att sammanfatta det hela var det inte så allvarligt som vi målat upp för oss och på onsdagen fick vi komma hem. Nu försöker vi njuta och klara av att få lite mindre sömn. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar