torsdag 30 maj 2019

Golden Sands, Bulgarien

Igår morse kom jag och våra två yngsta hem efter en vecka i Bulgarien. I början på april hittade vi en resa till riktigt bra pris, jag, mina föräldrar och systrar. Så vi slog till. Jag hade dessutom lovat Edla en födelsedagsresa eftersom Lova och Alvin slapp till Paris i mars. Detta fick alltså bli hennes present. 

Vi var medvetna om vädret, att det kunde vara lite ostadigt. Vi var också medvetna om att säsongen inte riktigt kommit igång än. Med detta i tankarna reste vi gladlynta iväg och blev inte besvikna varken på vädret eller annat. Trots att det regnade några dagar. 

Golden Sands är en resort byggt för turister. Här bor ingen förutom just turister, alltså finns här endast hotell inga bostäder. Själva Goldens Sands är litet så man kan promenera runt överallt, och det var riktigt behagligt eftersom det inte var så jättevarmt ännu. Nere vid stranden finns en stranspromenad som lite liknar ett basarområrde. Där finns att shoppa om man vill göra det, annars är det intressant att enbart strosa runt och titta på kvällarna. 

Golden Sands började byggas på 1950-talet, men hade sin glansperiod i slutet av 80-talet. Ett litet uppsving kom på 00-talet, men nog märktes det att den eran är över. Övergivna hus och hotell, dåliga vägar och gator. Överlag fick man det intrycket av Bulgarien att det har byggts så billigt som möjligt och sen när det varit klart har det lämnats åt sitt öde. Husen har använts så länge det varit möjligt och sen har man lämnat dem vind för våg utan att riva ner dem. Samma sak med gatorna, ingen underhållning och på vissa ställen gick det inte att komma fram med vagn. 



Men trots detta tyckte jag faktiskt om Golden Sands. Det var trevligt att ha allt på gångavstånd och resorten är ganska så mysig tycker jag. 

Det finns en gammal historia om namnet Golden Sands. Det var på den tiden en massa rövare härjade runt. Just dessa förde sitt byte, guldmynt, till detta ställe. Detta tyckte inte deras gud om så han gjorde så att deras guldmynt sprack i tusen bitar och ströddes ut i sanden. Därav Golden Sands.

 
Det finns ju förstås ett stort antal hotell att välja på. Vi bodde på hotel Kristal. Ett hotell med tillhörande all inclusive. Jag tycker det är sådan lyx att inte behöva bekymra sig över maten. Att inte varje kväll fundera över var man ska äta. Att inte varje kväll styra kosan mot alla restauranger nere vid havet. Och maten på hotel Kristal var över förväntan, det mesta var riktigt gott. 

Vädret under vår vistelse var lite växlande. Visst var det över 20grader varje dag, men vattnet i poolarna var ganska så kallt. Så tacka vet jag den inomhuspool hotellet hade. På detta sätt fick Edla simma varje dag. Visst simmade hon utomhus en del också, men inomhus höll hon på i timmar. 


Golden Sands ligger 17km norr om Varna. Och dit kommer man enkelt med buss. En enkelresa kostar 3 Bulgariska leva, alltså lite mera än 1,50 euro, Edla och Minja åkte gratis. Bussarna är sådana stadsbussar vi också är vana med, man skuttar alltså in vagnen i mitten av bussen. 


Varna är mera som en storstad, inga basarområden alltså. Egentligen fanns där inget att shoppa föurom i köpcentrum. Men vi strosade runt och tittade en stund i alla fall, försökte pricka in nån sevärdhet. 

Jag tyckte att jag fick se och uppleva mycket under denna resa och det är jag tacksam för. 
                               Katedralen i Varna
Varna busstation

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar