tisdag 1 juli 2014

en gammal kista

Ja eller min mormors gamla kista. Den har jag nu grävt fram ur vårt förråd. Tanken vara att jag skulle slipa upp den och måla, men det vill jag inte. Det känns som att jag skulle slipa bort min mormor då. Låter kanske fånigt men.. 


Egentligen är det bara locket som skulle behöva sig en omgång, eftersom den ursprungliga färgen börjar lossna. Jag har skrapat bort den lösa färgen och tänkt att den får lämna såhär. Nu har jag bara ett dilemma: ska jag ha den öppen eller stängd. Som stängd skulle den vara till mera nytta, men jag vet inte.



Jag tycker den är charmig på sitt sätt, med det nötta. Syns att den varit i användning. Som ni kan se finns det två årtal på den. 1947 som står inuti locket torde vara när kistan är gjord. Det var min mormors bror som gjorde den åt henne. 1962 vet jag inte vad det betyder. Min mamma är född då, men det har knappast någon betydelse i detta sammanhanget. Kan det månne vara då den blev målad? Mormor och morfar gifte sig på 1961 så det betyder det inte heller. Ännu en sån stund när jag borde ha mormor här för att fråga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar