söndag 5 februari 2017

Runebergs rulltårta


Runebergsdagen till ära hör det väl till att man bakar bakelsen Fredrika brukade baka till sin man. I år testade jag en ny variant. Receptet finns i senaste Pirkka. Jag har dock ändrat en del. Istället för mandel och nötter har jag använt vanligt mjöl och skorpmjöl. Jag kan inte äta nötter och ingen här är så förtjust i dem ändå. Bittermandeln lämnade jag bort. Den här varianten har en spännande kryddning. Riktigt gott tycker jag det blev med kanel och kardemumma. Väl värd att testas.

Har ni för övrigt följt med debatten angående fazers runebergstårtor som numera görs i Lettland/Estland (kommer inte ihåg vilket)? Jag måste säga att jag tycker det inte är en så stor sak att den borde tas upp i alla nyhetssändningar. Ingen tvingar nån att köpa. Vill man inte äta tårtor som är gjorda utomlands så väljer man att inte köpa dem. Jag tycker det är upp till konsumenten att titta var produkten man köper är producerad, inte för tillverkaren att basunera ut det överallt. 
Det var min dagens åsikt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar