söndag 23 april 2017

bakad potatis


Jag har lite svårt att komma på hur jag ska tillreda potatisen. Man vill ju inte alltid koka den. Jag själv tycker absolut inte om kokad potatis. Men visst blir den ändå allt som oftast kokad till vardags. Men när jag har lite mera tid på mig brukar jag vilja tillreda den på något annat sätt. Man kan ju inte alltid göra mos eller klyftpotatis. Dessutom är inte barnen så förtjusta i klyftpotatis. Visst brukar jag göra både gratäng och hasselbackspotatis, men nu ville jag testa något nytt. Om jag skulle hitta nåt som alla tycker om. Och det gjorde jag. Alvin var först skeptisk, men sen åt han med god aptit. Och erkände efteråt att det var godare än det såg ut. Själv tycker jag att det ser riktigt gott ut också. 

Så här gör du bakad potatis: 
Tvätta potatisen och gör små hål med en gaffel, så att den inte spränger sen i ugnen. Tillred i ugnen på ett galler i 225 grader i ca 1,5 h beroende på potatisens storlek. När den är mjuk tar du ut den och skär två snitt, som ett kors. 
Jag serverade dem med baconröra. Till fem personer stekte jag en halv lök och två paket bacon. 
Låt baconet rinna av och svalna innan du rör ihop med creme fraiche och färskost. Mängderna får du smaka dig fram till. Krydda. 
Riktigt gott blev det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar