måndag 8 oktober 2018

godaste laxen

Så här äter jag allra helst lax. Eller egentligen är det här forell, som svågern fiskat upp. Receptet har jag nog fått av någon någongång, men det är så länge sen så jag antagligen ändrat lite på det. 
Jag kan tycka att ugnslax bara som så enbart går att göra av färsk lax. Har fisken varit en vända i frysen behöver den nog lite andra smaksättningar än salt. Och det här är så perfekt för här får du såsen på samma gång. 


Åt oss 5 personer hade jag följande mängd ( då räckte det till matlåda åt maken också)

600g forellfilé
2dl grädde
250g creme fraiche

salt
dill

Jag brukar göra på följande sätt: saltar fisken ordentligt. Sätter den i ugnen på ca 150grader. När den varit inne ca 15 minuter blandar jag såsen och häller över. Man kan använda vilka kryddor man vill förstås. Fisken är klar när den glänser lite ännu. Hellre lite ofärdig än torr. Ni måste pröva er fram för alla ugnar är ju olika och sen beror det ju förstås på hur stor fiskbit ni har. Man kan även hälla såsen över meddetsamma, men då tenderar den bli lite för tjock, tycker jag. 
Godast är det att servera mos till. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar