fredag 12 oktober 2018

kladdaka + kärleksmums = mums

Häromdagen blev Minja 8 månader. Det tänkte jag att vi måste fira, så jag svängde ihop en kaka jag sparat i mina bokmärken. Jag har en hel del recept där som bara väntar på att bli testade. 
Det här var en kladdkaka med mockarutsglasyr. Av alla kakor jag gjort, både enklare och mera invecklade, kommer den här väldigt högt upp. Jag älskar kladdkaka, speciellt när den stått i kylskåp en stund så att kladdet satt sig. Oooh mums så gott det är. 


Den här kakan gör du enkelt med din egen personliga favoritkladdkaka. 
När den kallnat lite gör du en glasyr av följande:

50g smält smör
2msk kakao
1msk vaniljsocker
ca 3½dl florsocker
1msk kaffe

Blanda ihop allt och bred över. Du kan dekorera hur du vill. Själv valde jag polkaströssel. 



En nästan dagsfärsk bild av vårt charmtroll. Nyfiken som få är hon och vill helst vara med där det händer. Hon började krypa förra veckan så nu tar hon sig också överallt. Nöjd och glad är hon för det mesta. Dagssömnen har det ju varit lite si och så med, men nu när hon börjat sova utomhus sover hon för det mesta en tretimmars lur, vilket är väldigt skönt både för henne och mig.

Så nu borde jag fortsätta med veckostädningen medan hon sover. Sen blir det att baka något smått och gott fredagen till ära. Alvin önskade tacopaj till middag så det ska jag också svänga ihop. Så skönt med fredag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar