söndag 23 november 2014

pepparkaksbak

Jag tycks vara tidig med allt i år. Ändå har jag svårt att fatta att det är lillajul nästa lördag.
Varje år lovar jag barnen att vi ska baka pepparkakor och då måste vi ju göra de för att jag lovat. Fastän det oftast blir bråttom och jag inte vet varemellan vi ska klämma in det. Så i år tänkte jag vara ute i god tid. I onsdags blev det så av. Minuset är ju att pepparkakorna är slut redan. Men jag hade ändå tänkt baka en sats till, ensam, eftersom jag inte hann baka alls av denna sats.
Och så har jag tänkt att vi ska göra pepparkakshus i år. Det har jag dock inte sagt åt ungarna ännu, ifalll det inte skulle bli av.


Receptet har jag fått av svärmor. Det är väldigt enkelt, eftersom degen inte behöver stå över natten, utan man bakar ut den meddetsamma. Detta recept innehåller ingen pepparkakskrydda utan endast kanel och kardemumma. Jag tycker dessa är de allra godaste pepparkakorna. Degen är mycket ljusare än andra pepparkaksdegar eftersom det ska vara mycket mindre sirap i. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar