fredag 28 november 2014

svartvinbärsmarmelad

Nu har jag hittat det perfekta marmeladreceptet. Alla andra jag har innehåller glycerin eller glukossirap eller nåt annat som e svårt att få tag på. Glukossirap finns visserligen numera vid prisma, men i alla fall. Detta recept innehåller enbart tre ingredienser. 

Jag är egentligen ingen marmeladmänniska, det är makens sak. Men jag tyckte dessa blev goda, och ungarna tyckte om den. Så pass att jag fick göra en till sats idag. Nästa gång tror jag att jag ska pröva med hallon, det om något måste ju vara ljuvligt. 



svartvinbärsmarmelad

5 dl svarta vinbär
en kopp vatten
3 dl syltsocker

strösocker till garnering

Koka vinbären med vattnet tills de spricker och mjuknar tillsammans med vattnet, sila dem sedan genom en sil över en kastrull. Pressa ur all vätska som bara går. Koka upp igen tillsammans med syltsockret och låta koka i ca 20 minuter eller tills smeten blir seg och lite glansig och fastnar i en hinna på kanterna. Häll upp smeten i form klädd med bakplåtspapper och låt stelna. Skär eller klipp i bitar och rulla i strösocker. (Jag hällde upp i silikonformar.)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar