tisdag 30 juli 2019

snabbvirkad väska

Edla glömde sin handväska i Kvevlax, varför hon skulle ha den med slarvat dit är en annan fråga. Med mötet i Esse på kommande fick jag snabbt fixa fram en ny. Det enklaste var att virka en kom jag fram till, så behövde jag inte varva en massa affärer. Och så blev det ju så mycket billigare. Virkad av restgarn, som kostat ca 1euro nystanet blev det ingen stor peng. 


Väskan virkade jag på frihand på det enklaste sättet jag kom på. Två kvällar satt jag med den, sammanlagt ett par, tre timmar. 
Den här väskan tänkte jag skulle bli som en prototyp för jag fick lite blodad tand. Tänkte göra en ny, med lite mera detaljer och så bara jag hinner. Den här är virkad i enbart fasta maskor för att göra det enkelt och snabbt. 

Man kan ju variera storleken på väskan hur man vill, men jag gjorde på följande sätt: 


Jag började med att göra 23 luftmaskor, vände och virkade tillbaka. Jag virkade ca 55 varv. Efter det hoppade jag över första och sista maskan på varvet ända tills maskorna tar slut. Ögglan för knappen görs enkelt med luftmaskor.


Sen helt enkelt sydde jag ihop lappen så att det blev en väska. Axelremmen är ju en smaksak hur lång man vill ha den, jag mätte på Edla för att få den lagom. 

Edla redo för möte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar