tisdag 28 april 2015

marmorerade kaffemuffins


Jag älskar verkligen choklad, och allra helst bakar jag ju av det också. Men ibland tycker jag att jag borde baka något annat också, då är t. ex. dessa kaffemuffins ett riktigt bra alternativ. Jag tycker ju inte så hemskt mycket om kaffe, men muffinsen var goda.


Kaffemuffins

125g rumsvarmt smör
1½dl socker
2 ägg
2½dl vetemjöl
½tsk bakpulver
2tsk espressokaffepulver (jag använde vanligt bryggt kaffe, lite på högt)
1tsk kokande vatten
½tsk mald kanel 
50g rostat mandelspån

Blanda smör, socker, ägg, mjöl och bakpulver i en bunke och vispa ihop. Häll över hälften av smeten i en annan skål. Blanda ner kaffet i smeten. Fyll formarna växelvis med den ljusa smeten och den mörka smeten. Strö mandelspån över. Blanda 2 tsk socker med kanelen och strö över. Grädda i 175 grader i 20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar