lördag 11 november 2017

stickad babyfilt


Länge funderade jag vilken virkteknik jag skulle använda till babyfilten jag ville göra åt den kommande nykomlingen. Tills jag kom på att jag kan ju sticka en filt istället. Jag är inte riktigt du med att sticka ännu, så all träning är hemmåt. Efter att ha diskuterat garn med kollegor bestämde jag mig att sticka i drops air, ett helt underbart garn. Namnet är så passande, det är luftigt och ljuvligt. Väger nästan ingenting, men ändå varmt utan att stickas. 


Jag valde att sticka våffelmönster, tyvärr syns mönstret väldigt dåligt på bild. 
För att få våffelmönster stickar du på följande sätt:
varv1: räta
varv2: aviga
varv3: 1rm, 1am
varv4: aviga
varv5: räta
varv6: 1 rm, 1am
maskorna ska vara delbara med 2.

Till sist har jag virkat en kant i ett bomullsgarn jag hittade här hemma. För att få kanten vågig virkade jag: 1 hst, 2 st i samma, 1 hst, 1 sm osv. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar