onsdag 9 maj 2018

3 månader av glädje och ångest

Idag är det 3 månader sen hon kom till oss. En dag som jag längtat mig färdig efter. Främst för att graviditeten var så tung. Men som belöning har vi fått en väldigt nöjd och glad bebis. Hon skrattar och pratar med allt och hela tiden. Skriker hon beror det endera på att hon är hungrig eller trött. 
Jag börjar skönja en del rutiner också. Natt tar hon en 22-tiden, sen sover hon till ca 5.00 då ska hon ha mat. Somnar om gör hon meddetsamma och sover till en 8-tiden. Sen sover hon runt 3 gånger under dagen. Mattiderna däremot är det ingen rutin med. Och jag antar att det inte blir det heller förrän den fasta födan kommer med i bilden. Hon har fått smaka yttepytte lite morot och idag fick hon en liten, liten sked mangopuré. Jag väntar på att få börja ge henne riktig mat, gröt morgon och kväll ska det vara. 

Det har varit tre månader av glädje, men jag har även haft en ångest jag aldrig förr upplevt. Och det beror förstås på kikhostan som härjat. Nu när den lugnat ner sig och jag lugnat ner mig märker jag hur jag faktiskt mått dessa månader. Barnen har inte ens varit förkylda denna vinter, men varje gång någon hostat till har det känts som om en hand kramat till om hjärtat. Nästa vinter har Minja som tur fått vaccinet, om det blir en ny epidemi. 

Nu ser vi framemot en varm och härlig sommar. Vi har stora planer med trädgården, ska berätta mera om det en annan gång.

Minja 2,5 månader

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar