lördag 12 maj 2018

en kväll med eurovisionen

Varje år sen ett antal år tillbaka samlas ett gäng kvinnor vid min mosters för att tillsammans titta på finalen. Det här blir nittonde året jag ser spektaklet. Ivern har minskat en del, ensam tror jag inte att jag skulle orka titta. Men visst är det sist och slutligen alltid intressant och spännande vem som sist och slutligen vinner alltihop. Vinnarna har varit bättre och sämre genom åren, likaså den andra bidragen. En del kommer man ihåg och en del glömmer man bort med en gång.
När jag funderade över vilka jag tyckt varit bäst genom åren kom jag ihåg fem bidrag, vilket ju måste betyda att de varit bland de bästa i alla fall.


Islands låt från år 2007 i Helsingfors finns absolut i min top 5 lista. Tyvärr kom de inte vidare till finalen, helt obegripligt enligt mig. 




Samma år som Alexander Rybak vann med "Fairytale" representerade Yohanna Island med denna låt. Visst tycker jag att Rybaks låt också var bra, men denna är nog snäppet bättre. Tävlingen hölls i Moskva det året och Yohanna blev faktiskt andra. Rybak är faktiskt med även detta år med en låt som heter "how you write a song".




År 2010 hölls tävlingen i Oslo. Det året representerades Armenien av denna låt. Jag kan faktiskt inte sätta finger på varför jag tycker den är så bra, men det är den. Eva placerade sig som sjunde i finalen. 




Dima Bilan vann tävlingen 2008, men den här låten är från år 2006. Jag tycker faktiskt att den här är bättre än hans vinnarlåt. Det här året vann ju Lordi med en brakseger, så ingen annan hade ju en chans, men Dima Bilan blev andra. 




Det här är min absoluta favorit genom tiderna. Italien år 2015. De representerades av gruppen Il Volo med låten "grande amore" och den kom faktiskt på tredje plats. 

Årets tävling säger jag inget mera om än att jag tycker att startfältet är bättre än det varit på många många år. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar