måndag 21 maj 2018

veckan som gick och läckra brownies

Så gick ännu en vecka, och närmare sommarlovet kommer vi hela tiden. Maken var i Härmä måndag-torsdag så några stordåd blev inte gjorda här hemma. Varmt hade vi, ungarna simmade och jag och Minja led. Jag vet att det kan verka provocerande att jag inte vill ha sån värme. Men med en bebis som helst vill somna i famnen blev det lite väl svettigt och klibbigt. Jag tycker att 20 grader räcker gott och väl. Det är lagom. För att inte tala om hur pollenallergin betedde sig i värmen. Jag vågade inte ta nån medicin, eftersom jag var ensam med barnen några dagar. Man blir minst sagt trött av den, men trött av allergin blev jag också så det var skönt när maken kom in genom dörren på torsdagen. 
Det kändes som att allting hopade sig till den veckan han skulle vara borta. Måndagkväll var det dagklubbens vårkväll och tisdagen tillbringade jag många timmar på sjukhuset med Minja. Höften skulle röntgas, ekg och blodtryck skulle tas och till sist hjärtultra. Allt såg ok ut, hon har endast ett litet hål kvar. Mellan röntgen och resten hade vi ett antal timmar, så då passade vi på att besöka min forna arbetsplats. Åt kollegorna hade jag bakat dessa brownies. De är supergoda, en kollega sa att det var det godaste i bakväg han smakat. Receptet ska ni förstås få.


Brownies med kinuskisås

100g smör
3 dl socker
1msk vaniljsocker
1,5dl mjöl
0,5 tsk salt
3-5 msk kakao
2 ägg

Smält smöret, blanda i resten av ingredienserna och rör till en jämn smet. Fyll muffinsformar med smeten och grädda i 160 grader ca 15 minuter.

kinuskisås

100g smör
4 msk socker
2 tsk mjöl
1dl grädde
1 dl mjölk
2-3 msk ljus sirap

Smält smöret, blanda i allt annat och låt småkoka i 15 minuter. Häll kinuskisåsen över brownisarna.

I lördags fick jag hem en del sommarblommor och bakat en del till Edlas kommande 5-årskalas. Dessutom började jag på med att städa terrassen. Maken fick bort de sista pilträden och jämnat upp marken. 

Ny vecka med nya uppgifter väntar. Inga andra tider att passa förutom en läkartid åt Edla. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar