tisdag 26 maj 2015

min fisksoppa


Fisksoppa har länge varit min, ska vi säga inte så starka sida. Jag har haft problem med att få den att smaka något. Korvsoppa är ju en enkel match, eftersom korven smakar så mycket i säg själv. Köttsoppa samma sak, bara man får köttet att smaka mycket så blir det underbart. 
Men fisk, hur i vida världen ska man få det att smaka något. Nu tänker ni säkert att jag kunde låta bli att laga fisksoppa, men jag vill laga det. Vi äter alldeles för lite fisk ändå. Och jag vill inte alltid tillaga stekt mat. 
Då kom jag på det. Kanske om man kunde få allt annat i soppan att smaka mycket, så kunde det bli bra i alla fall. Och nu tycker jag att jag kommit fram till ett resultat som jag kan vara nöjd över. Det blir ju inte lika varje gång eftersom jag kokar på högt. Men i det stora hela är ingredienserna de samma. Till soppan på bilden har jag använt mig av potatis, morot, lök, ärtor, kokt ägg, nedfrusen gräslök och dill och lax. Och kryddor förstås. 
Ägg låter kanske konstigt, men det tillför jättemycket till soppan. 
Sen brukar jag tillföra mjölk eller vad jag nu har hemma. Denna gång blev det grädde och helmjölk. Till sist reder jag av den med mjöl så att den bli lite tjockare. 
Och, som alltid när vi har soppa, brukar jag baka scones till. Förutsatt att jag hinner. Det tar visserligen inte länge, men ack så gott det kan vara. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar