måndag 8 december 2014

pepparkakscheesecake

Vi fortsätter på temat pepparkakor. Denna gång i form av en cheesecake. Jag har sett denna i olika tidningar på sista tiden och dessutom hittade jag den i systrarna Eisenmanns bok "Vinterns söta". Det är deras recept jag använt mig av. Det är förövrigt än bok jag verkligen kan rekommendera, den innehåller massvis med underbart att baka till julen. 


Den här cheesecaken är lite annorlunda och maffig. Cheesecake man gör i ugn har en tendens att bli maffiga. Man får ta en lite mindre bit istället, vilket i och för sig inte gör något. 
Så här vid jul är den här perfekt. Jag hade tänkt att smaken skulle kännas konstlad på något sätt, eftersom den innehåller pepparkakskryddor, men inte är någon riktig pepparkaka. Förstår ni hur jag menar? Har ni smakat kvargen med pepparkakssmak (tror det är Arlas) vet ni hur jag menar. Den smakar som att man med alla medel försökt få den att bli en pepparkaka utan att vara det vilket blir till ett totalt fiasko. Den här cheesecaken smakar alltså inte så, utan den är god.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar