onsdag 7 oktober 2015

årstidsmänniskan

Ja nu är det väl nästan vinter redan, med -7 grader imorse när ungarna for till skolan. Men förra veckan var det så vackert väder ena dagen. Edla var överlycklig över att få cykla när vi for på promenad.


Jag är en verklig årstidsmänniska. Alltså jag tycker om alla årstider. Frågar någon vilken jag tycker bäst om kan jag inte svara. För alla är så bra, men så olika. Jag skulle absolut inte kunna bo någonstans där årstidsväxlingarna inte är så tydliga.
 Nu på hösten tycker jag om alla färger, man får börja plocka fram varmare kläder. Det är så mysigt att sitta inne med tända ljus när höstvindarna viner. Och så börjar man ju vänta på julen, och allt planerande. Jag är en sann julmänniska. 
Vintern sen, bara det kommer snö, jag älskar snö. Det får gärna vara riktigt kallt några veckor. Då är det så mysigt att komma in i ett varmt hus efter att man varit ute. 
Efter vintern börjar man så småningom vänta på sommaren. Våren är underbar när det börjar grönska och bli varmare. Och sen när sommaren kommer är det ju så underbart. Man kan gå barfota och ha ytterdörren öppen. Och har vi riktigt tur blir det en varm sommar. Men i augusti börjar jag vänta på hösten och skördetider. Ja så går året.


Hösten är nog kanske den vackraste årstiden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar