lördag 3 oktober 2015

marängtårta och annat


Vi åkte ju till Turkiet på makens födelsedag, därför blev det kaffebjudning lite försenat. Jag hade i alla fall förberett det mesta och frusit ner. Nu lät det där som att det var världens fest, så var det inte utan vi brukar fira lite smått med makens föräldrar och syskon. Trots det vill man ju bjuda på en hel del gott. Den här gången blev det marängtårta med äpple, blåbärsmuffins, bountyrutor, jordgubbsbiskvier och två sorters fudge. Som vanligt kom jag på att ta foto först när nästan alla fat var länsade. Så ni får hålla till godo med ett halvt taskigt sådant. Recept på bountyrutor och biskvierna ska ni få under kommande vecka. De är nästan to die for. 


Till tårtan kokade jag en äppelkompott som jag fyllde med och sen smörstekte jag äpplen att toppa med. 

Nu ska jag ge er ett hett tips. Eller kanske ni vet det redan och det är jag som är bakom flötet. I alla fall, ska ni värma mycket knackkorv eller bara vill ha dem godare: värm dem i saftmajan, där blir de endast ångade och så mycket godare. Det gjorde vi senare på kvällen. Som tillbehör hade jag gjort pastasallad, rödbetsallad och ett helt underbart gott vitlökssmör. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar